تبلیغات
دعای فرج برترین110 - علی(ع) دین آزادی داشت



حضرت آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت عید غدیر خم پیامی صادر کرداست :

‌«آنچه مورد عنایت ذات اقدس الهی در صحنه غدیر بود، آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند و این سمت غدیری وجود مبارک امیرمؤمنان سمت مُلکی آن حضرت است، نه سمت ملکوتی و چیزی که صبغه مُلکی داشته باشد، قابل نصب و غصب است و امامت وجود مبارک امیرالمومنین (ع) از نظر ملکی رسماً در غدیر اعلام و حضرت نصب شد و در سقیفه هم غصب شد، ولی امامت ملکوتی آن حضرت که خلافت واقعی او و علم غیب اوست، این‌ها سر جایش محفوظ بوده و این‌ها قابل نصب اعتباری یا غصب سقفی نیست.

خدای سبحان انسان را به کرامت ستود و فرمود: ﴿لَقَدْ کَرمْنا بَنی آدَمَ﴾ و کرامت انسان هم ذاتی نیست چون انسان خلیفه خدای کریم و از کرامت برخوردار است؛ لذا فرمود: ﴿إِنی جاعِلٌ فِی اْلأَرْضِ خَلیفَةً﴾. خلیفه‌های راستین‌‌ همان انسان‌های کامل معصوم هستند که در قلمرو خلافت آن‌ها مردان با ایمان سهمی از خلافت خواهند داشت و وجود مبارک امیر (ع) هم سعی می‌کرد امت اسلامی را به کرامت برساند و کرامت آن‌ها را در سایۀ خلافت آن‌ها تأمین ‌و خلافت آن‌ها را در سایه آزاد بودن دین تثبیت کند.

خود علی ‌بن ‌ابی‌طالب (ع) دین آزادی داشت و سعی می‌کرد دین جامعه را نیز آزاد کند. آزاد بودن دین علوی در بخش اندیشه از گزند وهم و خیال بود و در بخش انگیزه از آسیب شهوت و غضب. آن حضرت تلاش می‌کرد این دین آزاد را با همین وضع به جامعه معرفی کند؛ بنابراین، در عهدنامه‌ای که برای مالک هنگام اعزام به مصر مرقوم فرمود، چنین نوشتند: «فَإِن هذا الدیْنَ قَدْ کَانَ أَسِیْراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیْهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدنْیَا»؛ انسان در سایه دین کریم می‌شود، در سایه دین خلیفه خدا می‌شود و در سایه دین از عزت بهره دارد و مانند آن.

این دین پیش از تصدی خلافت توسط وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) به اسارت رفته بود و برخی‌ها نگذاشتند دین در جامعه گسترش پیدا کند. برخی‌ها دین را تحریف کرده و در جامعه منتشر کردند؛ درست مثل همین وضعی که خاورمیانه کنونی مبتلاست و برخی‌‌، دین را مصادره کردند؛ یعنی با اینکه مسلمان‌اند اهل نماز و روزه‌اند، قرآن و سنت معصومین (ع) را آن طوری که مایل‌اند تفسیر می‌کنند و آن طوری که حق است تفسیر نمی‌کنند.

گروه دیگری هم اصلا نمی‌گذارند دین در جامعه رواج پیدا کند و آن را فسون و فسانه می‌دانند لذا از دین به عنوان افیون یاد می‌کنند و مانند آنکه این دو خطر هر کدام به نوبه خود دین را به اسارت گرفته است، لذا استکبار و صهیونیسم مانع ظهور دین هستند و شیوخ منطقه و مانند آن مانع برداشت صحیح از دین تفسیر صحیح دین و عمل صحیح به دین هستند‌».

تابناک
.: Weblog Themes By VatanSkin :.