تبلیغات
دعای فرج برترین110 - سخنان حجت الاسلام والمسلمین نقویان در برنامه سمت خدا

سخنان حجت الاسلام والمسلمین نقویان در برنامه سمت خدا مورخ 2 بهمن 1389

ساعات عمر من همگی غرق غم گذشت دست مرا بگیر که آب از سرم گذشت ، مانند مرده ای متحرک شدم بیا که بی تو تمام زندگی ام در عدم گذشت ، می خواستم که وقف تو باشم تمام عمر دنیا خلاف آنچه که می خواستم گذشت ، دنیا که هیچ جرعه ی آبی که خورده ام از راه حلق تشنه ی من مثل سم گذشت ، تا کی غروب جمعه ببینم که مادرم یک گوشه بغض کرده که این جمعه هم گذشت ، مولا شمار درد دلم بینهایت است تعداد درد من به خدا از رقم گذشت .

سوال – همیشه برای من سوال است که چرا ما در قرآن آیه ی و بالوالدین احسانا داریم اما همین آیه را در مورد فرزندان نداریم . مثلا بالفرزندان احسانا . من که از دست بد اخلاقی ها و بی منطقی های پدرم به سطح آمده ام . پدری که فقط دوست دارد صفرهای حساب بانکی اش اضافه بشود و ذره ای از آن را برای همسر و فرزندانش خرج نکند . البته من به حکم خدا هیچ گاه صدایم را به روی او بلند نکردم امام می ترسم که یک روز صبرم تمام بشود . راهنمایی بفرمایید .

پاسخ – من از این جوان تشکر می کنم که این قدر خودشان را مقید کرده اند که به دستور خداوند عمل کنند اگر چه در یک موقعیت های بسیار سخت وسنگینی قرار می گیرند . ارزش کار ما به نتیجه ی آن نیست . ارزش کار ما به میزان رنجی است که در قبال آن کارمی کشیم یا می بریم . دو تا دختر خانم اگر هر نمره ی حجاب شان بیست باشد . به یکی می گویند که تو برای این پوشش خودت خیلی رنج کشیدی و در فضایی بودی که همه بخاطر داشتن حجاب تو را مسخره می کردند و می گفتند که این چه قیافه ای است که برای خودت درست کردی ؟ دهاتی ؟ دیگری در فضایی بوده که همه بستگان و فامیل همه با حجاب بوده اند و بخاطر حجاب خودش تا بحال کلی امتیاز گرفته است . پس او برای حجاب رنجی نکشیده است بلکه امتیاز هم گرفته است . نمره ی حجاب این خانم 16 است ولی خانمی که رنج کشیده ، زخم زبانها شنیده و توهین ها را تحمل کرده ، گاهی نمره اش حجابش 22 است یعنی بالای بیست است . آن فرزندی که به پدرش احترام می گذارد ، پدری مهربان و مادری ایثارگر و پول خرج کن خیلی ثوابی ندارد . اگر هرکس دیگری این محبت را به تو می کرد ، تو به او احترام می گذاشتی ،حالا پدرت هم هست که باید بیشتر احترام بگذاری . اما فرزندانی که درکنار پدری تند ، عصبی ، بی منطق و خسیس قرار می گیرند ، احترام گذاشتن به این پدر ، صدا را بالا نبردن برای او ، بی ادبی و بی احترامی نکردن به او ، این خیلی ارزش دارد . این نشان می دهد که یک انسان تربیت شده چقدر می تواند در سختی ها ارزش پیدا کند و خودش را بسازد . ما همه جا توصیه به صبر نداریم در جایی هم نهی از منکر داریم تا بتوانیم فضا را عوض کنیم . خود صبر یک دارو است . یک موقع میگویند که تو با صبر می توانی طرف را عوض کنی . با صبر قصه عوض میشود و نوبت ظفر می آید . یک جاهایی واقعا صبر جواب می دهد . طرف میگوید که من با این همسرم صبوری کردم و الان الحمدلله خوب شد یا من با این بچه صبوری کردم الان به راه آمده است. صبر معنایش این نیست که دندان روی جگر بگذاریم و با همه ی ظلم ها و بدبختیها بسازیم . پس اگر این طوربود امام حسین (ع) در روز عاشورا صبر می کرد تا دشمن بیاید آنها را تکه تکه کند . پس این جور نبود و این خودش یک نکته ی کلیدی است که صبر گاهی خودش داروست منتها دارو همیشه تلخ است پس صبر هم تلخ است .آنجا که صبر حکم دارو را دارد باید مثل داروی تلخ این تلخی را چشید و نوشید برای شیرینی زندگی . حالا خانمی می بیند که شوهرش مدام خطا می کند ، پنهانی با کسی حرف می زند ، پیامک پنهانی دارد و رابطه های مشکوک دارد .خوب اگر اینجا خانم بخواهد صبر کند شوهرش از دست می رود . مثلا یک کسی دارد زیر ماشین می رود بگوییم صبر کنیم تا ببینیم چه میشود . اینجا صبر حکم دارو را ندارد . آنجایی که صبر حکم داروی تلخ را دارد باید صبر کرد . این نکته ای است که همه باید به آن توجه کنند . نکته ی دیگر اینکه گاهی انسان می تواند با همین پدر هم با مهربانی و محبت رفتار کنند . آقایی تلفنی که بنظر می آمد از کارمندان صدا و سیما باشد به من گفت که من تازه ازدواج کرده ام و با یکی از همکاران خانم در یک اتاق هستیم و من از این موضوع ناراحت هستم . زیرا من جوان هستم و ایشان هم جوان است و می ترسم شیطان به سراغ من بیاید ولی می ترسم که به مسئول مربوطه بگویم زیرا ممکن است که من را مسخره کنند که قانون اینجا همین است و من را اخراج کنند . بقول شاعر دیدی آخررشته هایم پنبه شد جمعه هایم ناگهان یکشنبه شد . من گفتم که شما به مسئول مربوطه یک نامه بنویس و بنویس که خانم من از اینکه من با یک خانم در یک اتاق هستیم ناراحت است . یک زندگی دارد از هم می پاشد و فقط شما می توانید یک زندگی را نجات بدهید . آیا شما این کار را در حق من می کنید که اتاق من راتغییر بدهید ؟ اول جواب مثبت را از مسئول بگیر و بعد برو و پیش او بگو که من اصلا مشکلی ندارم و انسان امروزی هستم ولی متاسفانه خانم من خیلی حساس است . شما را قسم می دهم که این کار را انجام بدهید . قطعا این کار را می کند . پس این آقا پسر هم میتواند به پدرش بگوید که پدر من این ریه یک زمانی مال خودت بود ولی الان این ریه به تک تک اعضای خانواده اختصاص دارد . و شما دارید مدام دود وارد ریه میکنی یعنی سیگار می کشی پس حق بقیه چه میشود . اگر بقیه راضی نباشند چه ؟ الان شما ماشین خودتان را جایی پارک کرده اید مثلا جلوی سه تا در گذاشته اید . ما از شما تقاضامی کنی که دود را فقط در ریه ی خودتان وارد کنید و به بخش دیگران دود وارد نکنید . حتی گاهی با یک ادبیات طنز و مودبانه . معمولا پدر و مادر قبول می کند . یک وقت اگر همین حرف را عموی من یا دایی من بگوید بیشتر تاثیر دارد . ما می خواهیم به نتیجه برسیم . قرآن می گوید : نهی از منکر بکن یعنی یک کار زشتی دارد اتفاق می افتد ، خدا نمی خواهد این اتفاق انجام بشود ، چه کسی بگوید و کجا بگوید فرقی نمی کند . باید این اتفاق نیفتد . این به عقل خودت بستگی دارد . مثلا الان شما خودکار خودت را گم کرده ای ، حالا هر کس که این خودکار را پیدا کند شما خوشحال می شوی . نمی گویی که من باید خودم پیدا کنم . اتفاقا می گویند که اگر کسی پیدا کند به او هدیه هم می دهیم . در دعای ندبه می گوید : آیا چشمی هست که در آن خار رفته باشد و بیاید دو تایی با هم گریه کنیم تا گمشده مان را پیدا کنیم ؟ پس شما یک ثواب می برید که چنین پدری را تحمل می کنید . و دیگر این که قرآن این مطلب را در مورد فرزندان گفته است . در قرآن گفتگوی لقمان با پسرش را توضیح می دهد . می گوید : یا بُنَی . در قرآن از آن پدرهایی که تعریف کرده هیچ گاه اسم پسرشان را نمی آوردند . حتی یعقوب به یوسف می گوید : پسر عزیزم . یعنی این ها این قدر مودبانه با بچه های شان صحبت می کردند که اسم آنها را نمی آوردند . پدر باید تا این حد با بچه هایش با ادب و احترام صحبت کند . قرآن وقتی به پدرها و مادرها می رسد صراحتا می فرماید : و بالوالدین احسانا . وقتی به فرزندان می رسد قصه را توضیح میدهد . اگر به بچه ها صراحتا می گفت بچه ها پُررو می شدند . وقتی فرزندان خودشان پدر و مادر شدند می فهمند که قرآن باید همین جوری می گفت . چون الان شما فرزند هستی و پدر و مادری را متوجه نمی شوی .

سوال – من خانم خانه داری هستم که دو بچه ی کوچک دارم . همه ی وقتم صرف آنها میشود حتی مجبور هستم که بخاطر آنها از کارهای شخصی خودم بگذرم . خیلی خسته می شوم . لطفا در مورد ثواب خانه داری و بچه داری توضیح بدهید تا من با اشتیاق بیشتر به کارهایم ادامه بدهم .

پاسخ – یک کتابی نوشته ام که راجع به وظایف خانم ها و آقایان در خانه است . البته هنوز آماده نشده است.در بخش خانم ها احادیثی را از پیامبر و ائمه با سند و ماخذ آورده ام . در روایت ما آمده که اگر خانمی یک لیوان را جابجا بکند ، خدا شصت گناه خانم را می بخشد . چرا ؟ زیرا این وظیفه ی زن نیست . او دارد ایثار می کند و بزرگی به خرج می دهد . هر وقت شما دست به ایثار زدید این کار ارزش دارد . مثلا شما داشتید می رفتید و وظیفه ی شما نبوده که به من بگویید کجا پارک کنم ولی شما ایثار می کنید و می گویید که اینجا خالی است و بیایید پارک کنید . شما در جاده ی اصلی می رفتید و کسی از فرعی وارد اصلی می شود ، قانونا حق با شماست ولی شما در اینجا شما بخاطر او انسانیت یک ترمز کردید . در اینجا به شما میگویند : آفرین . هر چه کاری زحمت آن بیشتر باشد ثواب آن بیشتر است. مثلا جابجایی یک لیوان سخت تر است یا ظرف شستن ؟ عوض کردن جای بچه سخت تر است یا او را در نیمه شب شیردادن ؟ مراتب کار سخت تر میشود تا به جایی که پیامبر فرموده است : این کار حکم جهاد دارد . جهاد یعنی صحنه ی کشت و کشتار ، خون و خونریزی . یعنی گویا زن دارد می جنگد و جانش را می دهد . از نظر اسلام جانباز فقط کسی نیست که یک دست یا پا در راه خدا داده باشد خانمی که در خانه دارد از جانش مایه می گذارد در واقع جانبازی کرده است . من می توانستم یک دکترا بگیرم و برای خودم پرستیژی داشته باشم ولی به همان لیسانس اکتفا کردم .من مطالعات و کارم را به خانه آوردم تا این بچه خوب تربیت بشود . واین همسر آرام بشود . آن هدف و رنجی که در کنار آن، زن تحمل می کند باعث میشود که بهشت زیر پای مادران باشد. چرا نمی گویند که بهشت زیر پای پدران است ؟ کسی پیش پیامبر آمد و پیامبر به او گفت که برو به مادرت خدمت کن تا مشکلت حل بشود . سه بار گفت به مادرت خدمت کن و بار چهارم گفت به پدرت خدمت کن . چون مادر رنج بیشتری می کشد و از آن طرف اجر بیشتری دارد . ارتباط خانم ها با ملکوت خیلی شفاف است و خوابهایی که خانم ها می بینند بخاطر همین است .ما آقایان هر چه هم دعا و ثنا بکنیم خیلی خواب نمی بینیم . روایت داریم که خواب های درست یک بخشی از وحی است . امیر المومنین وقتی به مسجد می آمدند می فرمودند : کسی خواب خوبی ندیده که برای ما تعریف کند ؟ خانم ها دراین قسمت گوی سبقت را از ما آقایان ربوده اند . حتی می بینید که خانم هایی که حجاب درستی ندارند ولی بخاطر رنجی که این خانم ها می کشند ، نماز می خوانند ، همسر داری او سرجایشان است ، اهل گذشت هستند و اخلاق خوبی دارند ولی یک جای کار ایراد دارد خدا می بخشد. مردی پیش پیامبر می آید و می گوید که همسری دارم که خیلی زحمت می کشد و تا دم در من را مشایعت می کند و وقتی برمی گردم به استقبال من می آید ، در نگرانی ها من را دل داری میدهد ، پیامبر فرمود : این یک فرشته در خانه ی توست ، قدر او را بدان و فرمود : او اجر شهید را دارد .

سوال – من احساس می کنم که اگر نمازم را فارسی بخوانم ارتباط بیشتری را با خدا برقرار می کنم . چرا هر کس نمی تواند به زبان خودش نماز را بخواند و باید حتما عربی بخواند ؟ نگویید که نماز با زبان عربی قشنگ تر است و یا نماز خواندن با یک زبان مشترک نماد وحدت مسلمین میشود . بنظر من برای من مهمتر این است که چگونه با خدای خودم حرف بزنم که برایم دل نشین تر باشد.

پاسخ – این سوالی است که در همه جا از ما می پرسند از خیابان گرفته تا دانشگاه و مدرسه . این سوال جدیدی است . سلمان فارسی که ایرانی بود یا سهیل رومی که رومی بود هیچ گاه این سوال را از پیامبر نکردند . بعضی از سوالها معلوم است که از یک جای دیگر می آید . البته ما نمی خواهیم همه را متهم کنیم که شما پای ماهواره و سایت ها می نشینید و از آنها تقلید می کنید که شبهه انگیزی می کنند و سوالهای مذموم می آورند . مثلا می گویند که چرا اسلام برده داری را تجویز کرده است ؟ چه معنی دارد که شما کنیز به خانه بیاوری ؟ جالب است که خود کنیزها این سوال را نمی کردند ولی حالا شما دایه مهربانتر از مادر شده اید ؟ خود کنیز افتخار می کرد که کنیز آقا و بعد زن آقا می شد و بعد که بچه ای بدنیا می آورد ام ولد می شد و آزاد میشد . حالا اینها کاسه ی داغ تر از آش شده اند و می خواهند حق کنیزها را بگیرند . اولا اصل نماز جماعت است . نماز فرادی که می خوانیم مثل نماز قاچاقی است. زیرا قرآن 99 درصد درباره ی نماز فرموده : اقیموا . می دانید نماز ستون است و ستون را یک نفری نمی توان نگه داشت و آنرا اقامه کنید . یعنی بپا دارید . اینکه من در خانه خودم نماز بخوانم بپا داشتن نیست . عظمت اسلام وقتی به نمایش در می آید که شما به مسجدالحرام می رویید و در آنجا چندین میلیون انسان با یک ندا برمی خیزند و می نشینند . الان در مساجد پرجمعیت صندوق قرض الحسنه است ، گاهی کلینیک هست ، جهیزیه می دهند ، بین دیگران صلح می دهند ، این ها از پیامدهای مثبت نماز جماعت است . حالا فکرکنید که در مسجدی یک ترکی بخواند یک فارسی و یک کردی . ببینید چقدر زشت میشود . نماز در واقع مثل یک گروه کُر است . وقتی یک گروه کر که دارند سنفونی اجرا می کنند چقدر زیباست که شما یک ندا و صدا می شنوید. پس اصل نماز جماعت است . ما یک حدیث های خطرناکی داریم که اگر کسی سه روز در نماز جماعت حاضر نشد بروید و ببینید که چرا نمی آید . این قدر اجتماع مسلمین مهم است. حدیث های خطرناک را نمی توان گفت . چرا ما این قدر رنج می بریم ؟ زیرا هماهنگ عمل نمی کنیم . مثل یک تیم فوتبال که هر بازیکن میخواهد توپ زیر پای خودش باشد و نمی توانند گل بزنند ولی وقتی دسته جمعی باشند و به هم دیگر پاس بدهند تا گل بشود و فرقی نمی کند که توپ زیر پای چه کسی باشد . اگر این را ما بدانیم دیگر این سوال را نمی کنیم. ما داریم سرود دسته جمعی می خوانیم . و آنرا با یک لهجه و زبان می خوانیم .من مسلمان ایرانی با مسلمان عرب زبان با مسلمان انگلیسی یا مسلمان افریقایی وقتی همدیگر را می بینیم که به یک زبان نماز می خوانیم ، همدیگر را پیدا می کنیم . فردی مکه رفته بود و میگفت که فقط نمازشان را به زبان ما میخوانند . چرا خود پیامبر به سلمان نگفت که تو می توانی نمازت را فارسی بخوانی ؟ ثانیا اصل قصه ی ما نسبت به خدا قصه ی بندگی و اطاعت است . شیرینی آن این است که این رابطه کم کم عاشقانه بشود . رابطه ی یک ارباب با نوکر ، رابطه ی معلم با شاگردش ، رابطه ی عاشق با معشوق که قشنگ ترین رابطه است . عاشق و معشوق هیچ وقت دنبال دلیل نمی گردند . زیبایی آن این است که من ندانم که چرا این را گفتی ؟ فقط بخاطر تو انجام دادم . کسی که بتواند انتهای کارش بگوید : فقط بخاطر تو . اینکه چرا نماز صبح دو رکعت است ، من نمی دانم ؟ چرا نماز مغرب را سه رکعت بخوانیم ؟ چرا دور خانه ی خدا هفت بار بچرخیم ؟ نگاه ما بایدیک نگاه عاشقانه باشد . مثلا داماد به عروس می گوید که من از کت و شلورا سرمه ای خوشم نمی آید ولی بخاطر شما که دوست داری می پوشم تا ثابت کنم که دوستت دارم . من نمی دانم چرا باید نماز را فارسی نخوانم ؟ و باید عربی بخوانم و کلمات سخت عربی را بخوانم چون می دانم که خدا این جوری دوست دارد . در روایت داریم که پیامبر فرمود که این جوری که من نماز می خوانم شما هم بخوانید . اتفاقا شما این جوری بخوانی بیشتر حال میکنی . وقتی بدانم محبوب من که دوستش دارم این را می خواهد و من بخاطر او این طوری نماز می خوانم حتی دیگر دنبال علتش هم نمی روم . ثالثا مطمئن باشید که این دستور خدا حکمتی داشته است. بی دلیل و دلبخواهی نبوده است . انشاء الله اما زمان (عج ) بیاید دلیل قطعی آنرا از او می پرسم . طبیب اصلی پیامبر بود و بعد ائمه ی ما . پرستار حق ندارد دست به دارو بزند . به او می گویند که در فلان ساعت فلان دارو را بده نباید آنرا کم و زیاد بکند . بالاخره پزشک این دین امام زمان (عج) است و می تواند دستورات جدید بدهد. مهندس و طراح این مجموعه اوست . ما در حکم پرستار و تکنسین هستیم که باید طبق دستور عمل کنیم . یک فقیه نمی تواند بگوید که نماز صبح را سه رکعت بخوان اگر حال داری . چون مهم حال است . خیر این طور نیست که هرکس برای خودش چیزی را در نماز کم و زیاد بکند چون حال بیشتری دارد . در این صورت دین مضحکی خواهد شد . در روایات داریم که شما نماز را در جماعت بخوان حتی اگر در فرادی بیشتر حال کنی و بیشتر به تو بچسبد . این نماز جماعت ثوابش بیشتر است . دختر خانمی گفت که پدر من راضی نیست که من به نماز جماعت بیایم . من گفتم که شما نباید به مسجد بیایید . گفت که در مسجد و با جماعت خیلی بهتر است و به من می چسبد .گفتم اگر به دستور خدا می خواهی عمل کنی می گوید که امر پدر واجب است ولی اگر به میل خودت است هر کاری می خواهی بکن . نماز جماعت در بهترین مکان و پشت سر بهترین آقا مستحب است ولی دستور پدر واجب است .پس شما دستور پدر را اطاعت کن . خدا همان ثواب را به شما در خانه میدهد .

سوال – سوره مائده آیات 64-58 را توضیح بفرمایید .

پاسخ – آیه آخر در مورد دشمن مسلمان ها است . در گذشته یهود دشمن اسلام بود و الان هم صیهونیست ها دشمن اسلام هستند که از همان نسل هستند . خداوند در اینجا توبیخی برای دانشمندان و روحانیون آنها می کند . می فرماید : حالا مردم عادی کارهای بد می کنند چرا شما روحانیون ساکت هستید ؟ چرا با سکوت آنها را تایید می کنید ؟ می توانیم از این آیه این استفاده را بکنیم که این آیه مخصوص آنها نیست . دانشمندان هر جامعه وقتی می بینند که مردم یک جامعه به سمت و سوهای اشتباهی می روند نباید ساکت بنشینند . می فرماید : هم کلمات زشت و هم معاملات حرامی را که انجام می دهند ببینند . ما هم الان خیلی مشکلات در بازار ، معاملات ، در بانک ها ، در روابط اجتماعی و اخلاقی داریم و همه ی ما مسئول هستیم که انشاءالله بتوانیم به فضای خوبی برسیم .
انشاء الله خدا حالی به ما عطا بفرماید که روح بندگی و عاشقانه داشته باشیم تا که بندگی بکنیم و فقط بخاطر خدا کارها را انجام بدهیم .

.: Weblog Themes By VatanSkin :.