تبلیغات
دعای فرج برترین110 - امر به معروف و نهی از منکر برای همه در تمام سطوح:

امر به معروف و نهی از منکر برای همه در تمام سطوح:

امر به معروف و نهى از منكر نه تنها یک وظیفه همگانی است، بلکه در مورد همه افراد جامعه و در تمام سطوح قابل اجراست، یعنی هم مردم نسبت به دولتمردان، هم دولتمردان نسبت به مردم و هم مردم نسبت یکدیگر، حتی در سطح خانواده در این زمینه مسئولیت دارند و این نکته در بیانات 25/9/79 رهبری در خطبه‌های نماز جمعه، اینگونه نمود می‌یابد: «البته امر به معروف و نهى از منكر حوزه‏هاى گوناگونى دارد كه باز مهم‏ترینش حوزه‏ى مسئولان است؛ یعنى شما باید ما را به معروف امر، و از منكر نهى كنید.»

در همان سخنرانی در مورد اجرای این فریضه در محیط خانواده نیز اینگونه بیان می‌کنند: «در محیط خانواده هم مى‏شود نهى از منكر كرد. در بعضى از خانواده‏ها حقوق زنان رعایت نمى‏شود؛ در بعضى از خانواده‏ها حقوق جوانان رعایت نمى‏شود؛ در بعضى از خانواده‏ها، بخصوص حقوق كودكان رعایت نمى‏شود. این‏ها را باید به آن‏ها تذكّر داد و از آن‏ها خواست. حقوق كودكان را تضییع كردن، فقط به این هم نیست كه انسان به آن‏ها محبّت نكند؛ نه. سوء تربیتها، بى‏اهتمامى‏ها، نرسیدنها، كمبود عواطف و از این قبیل چیزها هم ظلم به آن‏هاست.»

تکرار، همدلی و همراهی راز اثربخشی‌ امر به معروف و نهی از منکر:

رهبر انقلاب(دامه برکاته) امر به معروف و نهی از منکر را معجزه اسلام می‌دانند و معتقدند اگر این‌کار توسط همه انجام بگیرد و به یکی دو نفر محدود نشود و بارها توسط افراد مختلف گفته شود، قطعاً اثرگذار خواهد بود و روحاً فرد خاطی را مغلوب خواهد کرد و حداقل باعث خواهد شد، تا خاطی دیگر در اَنظار عمومی مرتکب چنین منکری نشود و طبیعی است همین مقدار نیز می‌تواند از ترویج و تعمیم منکر جلوگیری نماید.

بنابراین؛ این که یکی بترسد، یکی خجالت بکشد، یکی نگران فحاشی مخاطب باشد و یکی گفتن را بی‌تأثیر بداند و بی‌تفاوتی اختیار کند، این واجب الهی هرگز فرصتی برای اجرا و اثربخشی پیدا نخواهد کرد و منکرات، روز به روز گسترش و شرایط بدتر خواهد شد، از همین‌روست که ایشان تأکید می‌کنند؛ که شما نمى‏گویید، خیال مى‏كنید كه اگر بگویید، نمى‏شود. امتحان كنید، باید گفته شود، باید تجربه شود، حتی اگر دوتا فحش هم به شما بدهند، براى خاطر امرِ خدا تحمّل كنید تا نتیجه مثبت و معجزه‌آسای آن را ببینید.

امام خامنه‌ای در جلسه‏ى پرسش و پاسخ با مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویى در تاریخ 4/12/77 در این رابطه می‌فرمایند: «یكى از عواملى كه در جامعه از بدیها جلوگیرى مى‏كند، نهى از منكر و منكر ساختن منكر است. نگذاریم «منكر» «معروف» و «معروف» «منكر» شود. نهى از منكر كردن، مثل این است كه بگویید آقا چرا این كار را مى‏كنى؟ این چه حركت بدى است كه انجام مى‏دهى؟ یك نفر بگوید، دو نفر بگویند، ده نفر بگویند؛ بالاخره طرف مجبور مى‏شود ترك كند؛ یعنى اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب مى‏گردد. من همین امر به معروف و نهى از منكر زبانى را و لو به شكل خیلى راحت و آرام و بدون هیچ خشونت و دعوایى واقعاً یكى از معجزات اسلام مى‏دانم. مثلًا یك نفر كار خلافى مى‏كند، مى‏گویند آقا شما این كار را نباید مى‏كردى. این مطلب را بگو و برو. مى‏گوید او برمى‏گردد دوتا فحش به من مى‏دهد. خیلى خوب؛ حالا دوتا فحش هم به شما بدهد؛ براى خاطر امر خدا تحمّل كنید. اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این كار را نمى‏كردى؛ بدانید اگر دعوا هم بكند، دعوایش كمتر از آنى است كه با نفر اوّل كرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین‏طور. بنابراین، اگر نهى از منكر باب شد و تا نفر بیستم رسید، شما خیال مى‏كنید آن آدم دیگر آن كار را تكرار خواهد كرد؟ نهى از منكر واقعاً معجزه مى‏كند. فقط هم زبانى؛ یدیش در اختیار حكومت است؛ یعنى اگر جایى باید با گناهكار به صورت یدى و مجازاتى برخورد كنند، فقط دستگاه‏هایى از حكومت هستند كه مسئول این كارند؛ مردم نباید بكنند. اما زبانى چرا؛ خیلى هم اثر دارد.»

ایشان مجدداً در جلسه‏ى پرسش و پاسخ دانشگاه تهران در تاریخ 22/2/77، ضمن بر حذر داشتن آمران و ناهیان از برخورد فیزیکی، بر ضرورت اجرای همگانی و تکرار این فریضه به این شکل تآکید می‌کنند که: «شما شرعاً به‏هیچ‏وجه موظّف به برخورد فیزیكى با منكر نیستید؛ شما فقط موظّف به گفتن هستید. شما چه‏كار دارید؛ حرف خود را بگویید. شما نمى‏گویید، خیال مى‏كنید كه اگر بگویید، نمى‏شود. امتحان كنید، بگویید؛ بارها هم بگویید. البته یك نفر بگوید، معلوم است كه اثر نمى‏كند. دیگران را وادار كنید بگویند. خودِ گفتن، اثرش به مراتب از مشت بیشتر است؛ حتّى گاهى از اخم هم اثرش بیشتر است؛ بااینكه اخم اثر سازنده دارد و مثل مشت نیست.»

و در همان جلسه موضوع را اینگونه تشریح می‌کنند: «تعجّب نكنید. من به شما عرض مى‏كنم كه تأثیر امر و نهى زبانى اگر انجام گیرد از تأثیر مشت پولادین حكومتها بیشتر است. من چند سال است كه گفته‏ام امر به معروف و نهى از منكر. البته عدّه‏اى این كار را مى‏كنند؛ اما همه نمى‏كنند. همه تجربه نمى‏كنند، مى‏گویند آقا چرا اثر نمى‏كند؛ تجربه كنید. منكرى را كه دیدید، با زبان تذكّر دهید. اصلًا لازم هم نیست زبان گزنده باشد و یا شما براى رفع آن منكر، سخنرانى بكنید. یك‏كلمه بگویید: آقا! خانم! برادر! این منكر است. شما بگویید، نفر دوم بگوید، نفر سوم بگوید، نفر دهم بگوید، نفر پنجاهم بگوید؛ كى مى‏تواند منكر را ادامه دهد؟»

و در نهایت یادآور می‌شوند که: «بعضى گفته‏اند كه باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من مى‏گویم احتمال تأثیر همه جا قطعى است؛ مگر در نزد حكومتهاى قلدر، قدرتمندان و سلاطین. آن‏هایند كه البته حرف حساب به گوششان فرونمى‏رود و اثر نمى‏كند؛ اما براى مردم چرا. براى مردم، حرف اثر دارد.»

بنابراین از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تکرار این فریضه، شاه‌کلید رفع ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی است، همچنان که در مراسم دیدار قشرهاى مختلف مردم در تاریخ 29/7/71 نیز فرموده‌اند: «بزرگترین حربه در مقابل گناهكار، گفتن و تكرار كردن است. اینكه یك نفر بگوید اما ده نفر ساكت بنشینند و تماشا كنند، نمى‏شود. اگر یكى دچار ضعف نفس بشود، یكى خجالت بكشد و یكى بترسد، اینكه نهى از منكر نخواهد شد.»

آثار مثبت امر به معروف و نهی از منکر بر جامعه:

رهبر عظیم‌الشأن انقلاب(دامه برکاته) در جریان خطبه‌های نماز جمعه 25/9/79، در یک جمعبندی کلی اولین دستاورد امر به معروف و نهی از منکر را ترویج نیکی و اجتناب از بدی در جامعه دانسته و می‌فرمایند: «بنابراین اوّلین فایده‏ى امر به معروف و نهى از منكر همین است كه نیكى و بدى، همچنان نیكى و بدى بماند. از طرف دیگر، وقتى در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، كار كسى كه در رأس جامعه قرار دارد و مى‏خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیكى سوق دهد، با مشكل مواجه خواهد شد؛ یعنى نخواهد توانست، یا به آسانى نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه‏ى فراوان این كار را انجام دهد. یكى از موجبات ناكامى تلاشهاى امیر مؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه‏ى این راه، كه بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود. روایتى كه مى‏خوانم، روایتِ تكان‏دهنده و عجیبى است. مى‏فرماید: «لتأمرنّ بالمعروف و لتنهون عن المنكر او لیسلّطنّ الله علیكم شراركم فیدعو خیاركم فلا یستجاب لهم»

ایشان نه تنها آثار مثبت انجام این فریضه را بر جامعه مترتب می‌دانند، بلکه معتقدند اجرای این حکم الهی بر خود آمران و ناهیان نیز تأثیر وضعی مثبت بر جای خواهد گذاشت، به همین دلیل در تاریخ 23/8/79 طی پیامی خطاب به نخستین اجلاس پژوهشى امر به معروف و نهى از منكر می‌فرمایند: «هنگامى كه به این وظیفه عمل شود، به تعداد آمران و ناهیان، دعوت به خیر در میان مردم صورت مى‏گیرد، و بى‏گمان لبیك‏گویانِ به این دعوت نیز كم نخواهند بود. این فراخوانى، به‌گمان زیاد بر خود داعیان نیز نشانه‏ى نیك بر جاى مى‏گذارد و از دو سو راه صلاح را هموار مى‏سازد. كار نیكى كه مخاطب خود را به آن امر مى‏كنیم و رفتار زشتى كه وى را از آن برحذر مى‏داریم، هرچه بزرگتر و تأثیر اجتماعى یا فردى آن ژرف‏تر و ماندگارتر باشد، امر به معروف و نهى از منكر ما ارزشمندتر است و چنین است كه عمل به این وظیفه، تضمین‏كننده‏ى دوام و استحكام حكومت صالحان است، و رهاكردن و به فراموشى سپردن آن، زمینه سازِ سلطه‏ى اشرار و نابكاران.»

رهبر انقلاب قبلاً نیز در بیانات تاریخ 19/4/79 در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران این نکته را یادآور شده بوده‌اند که: «چنانچه امر به معروف باشد و شما وظیفه‏ى خودتان بدانید كه اگر منكرى را در هر شخصى دیدید، او را از این منكر نهى كنید، آنگاه این نظام اسلامى، همیشه تروتازه و باطراوت طراوت و شاداب مى‏ماند.»

رهبر معظم انقلاب در بیان آثار اجرای فراگیر و همگانی این فریضه، در سخنرانی26/2/75 در دیدار روحانیون و مبلغان با ایشان، مجداً امربه معروف و نهی از منکر همگانی را به یک رودخانه بزرگ تشبیه نموده و می‌فرمایند: «رودخانه‏هاى عظیم دنیا را مشاهده مى‏كنید؟ هرچه در این رودخانه‏ها آلودگى و كثافت بریزند، كمى آن‌طرف‏تر، تلاطم آب، سر به سنگ كوبیدن آب و حركت آب، مواد مضر را از بین مى‏برد و در عوض، مواد حیاتى تولید مى‏كند. محیط جامعه، باید این‏گونه باشد. باید چنان زلال باشد كه اگر كسى قطره‏ى فسادى هم در آن چكاند، خودِ جامعه، آن را هضم كند و از بین ببرد. چگونه امكان‏پذیر است؟ با امر به معروف، با نهى از منكر و با دعوت به خیر. قرآن مى‏فرماید: «ادع الى سبیل ربّك بالحكمة.» حكمت، حكمت، حكمت.»

ایشان در سخنرانى تاریخ 19/10/68 در دیدار با جمع كثیرى از اقشار مختلف مردم قم، یکی دیگر از نتایج مثبت امر به معروف و نهی از منکر را اینگونه بیان می‌کنند: «این، تضمین‏كننده‏ى حیات طیبه در نظام اسلامى خواهد بود. عمل كنیم تا آثارش را ببینیم.» و در پیام10/3/69 که به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره) صادر نمودند، یکی دیگر از آثار مطلوب انجام این فریضه را اینگونه مورد اشاره قرار دادند: «امر به معروف و نهى از منكر كه یكى از اركان اساسى اسلام و ضامن برپاداشتن همه‏ى فرایض اسلامى است.......».

رهبر انقلاب مجدداً در بیانات تاریخ 29/7/71 در دیدار قشرهاى مختلف مردم با رهبر انقلاب می‌فرمایند: «این، آن چیزى است كه قوام كشور و استقلال كشور را حفظ خواهد كرد. و الّا ما دشمن زیاد داریم. چرا دشمن تا امروز نتوانسته است مویى از سر این ملت كم كند و به این كشور ضربه بزند؟ بحمد اللّه ایران اسلامى، با قدرت و صلابت كامل، در مقابل همه‏شان ایستاد و ایستاده است. چرا؟ ایران كه همان ایران صد و پنجاه سال قبل است! این، به خاطر احساس وظیفه‏ى شما، به خاطر همین حضور شما، به خاطر همین روحیه‏ى حزب‏اللهى شما و به خاطر این است كه زن و مرد مسلمان، تا همه جا حاضرند از ایمان و اسلام و انقلابشان دفاع كنند. این‏هاست كه این كشور را حفظ كرده است. مگر طور دیگرى مى‏شود این كشور را، با این همه دشمن و بدخواه كه چشم طمع به منابع زیرزمینى و بازارهاى آن دوخته‏اند، حفظ كرد؟! مگر مى‏شود در مقابل آن‏ها، بدون این روحیه مقاومت كرد؟! این‏گونه است كه كشور حفظ مى‏شود؛ با امر به معروف و نهى از منكر.»

با عنایت به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب(دامه برکاته) به نظر می رسد راز حفظ بقاء اسلام و انقلاب در اجرای درست این راهبرد بزرگ اسلامی  نهفته است و علت تقابل دشمن را نیز باید در همین نکته جستجو کرد، همچنان‌که در جریان دیدار تاریخ 26/2/75 با روحانیون و مبلغان، این اصل را عامل بقاء اسلام معرفی کرده و می‌فرمایند: «عوامل بقا را در اسلام مشاهده كنید! یكى از عوامل بقا، همین عاشوراست. یكى از عوامل بقا، امر به معروف و نهى از منكر است. بدیهى است كه در جامعه، فساد به وجود مى‏آید. هیچ اجتماع بشرى نیست كه در آن، فساد به وجود نیاید. این فساد، چگونه باید برطرف شود؟»

به این ترتیب در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مهمترین آثار اجرای این فریضه الهی عبارتند از:

1.       نزد افکار عمومی جامعه نیكى و بدى، همچنان نیكى و بدى باقی خواهد ‌ماند،

2.      از بروز منکرات و تخلفات پیشگیری شده و در نتیجه هزینه‌های مقابله با منکر کاهش خواهد یافت،

3.     علاوه بر مخاطبین، بر خود داعیان نیز نشانه‏ى نیك بر جاى مى‏گذارد،

4.     نظام اسلامى را همیشه تروتازه و باطراوت طراوت و شاداب نگه می‌دارد،

5.     مواد مضر [ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی] در جامعه را از بین مى‏برد و در عوض، مواد حیاتى تولید مى‏كند،

6.      برپایی فرایض اسلامى و بقاء اسلام را ضمانت می‌کند و در نهایت قوام و استقلال كشور را حفظ خواهد كرد.

پیامدهای کم‌توجهی و بی‌تفاوتی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر:

طبیعی است، همانگونه که انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند آثار و نتایج مثبت به همراه داشته باشد، کم‌توجهی و بی‌تفاوتی نسبت به آن نیز، با عوارض و پیامدهای نامطلوب فراوانی همراه است، رهبر معظم انقلاب در موارد مختلف از جمله در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى 13/12/72 با استناد به آیات و روایات اسلامی اینگونه به موضوع می‌پردازند: «لا تتركوا الامر بالمعروف و النّهى عن المنكر. امر بمعروف و نهى از منكر را هرگز ترك نكنید كه اگر ترك كردید؛ فیولّى علیكم شراركم. آنجا كه نیكى، دعوت‏كننده و بدى، نهى‏كننده نداشته باشد، اشرار بر سر كار مى‏آیند و زمام حكومت را در دست مى‏گیرند. اگر مردم به مذموم شمردن بدها و بدیها عادت نكنند، بدها بر سرِ كار مى‏آیند و زمام امور را در دست مى‏گیرند. ثم تدعون. بعد شما خوب‏ها دعا مى‏كنید كه خدایا، ما را از شرّ این بدها نجات بده! فلا یستجاب لكم. خدا دعاى شما را مستجاب نمى‏كند.»

مجدداً در خطبه‌های نماز جمعه 25/9/79 در این رابطه می‌فرمایند: «باید امر به معروف و نهى از منكر را میان خودتان اقامه كنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید. اگر نكردید، خدا اشرار و فاسدها و وابسته‏ها را بر شما مسلّط مى‏كند؛ یعنى زمام امور سیاست كشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد! همان كوفه‏اى كه امیر المؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهى مى‏كرد و در مسجدش خطبه مى‏خواند، به خاطر ترك امر به معروف و نهى از منكر، به مرور به جایى رسید كه حَجّاج بن یوسف ثقفى آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه كرد! حَجّاج چه كسى بود؟ حَجّاج كسى بود كه خون یك انسان در نظر او، با خون یك گنجشك هیچ تفاوتى نداشت! به همان راحتى كه یك حیوان و یك حشره را بكشند، حَجّاج یك انسان را مى‏كشت. یك‏بار حَجّاج دستور داد و گفت همه‏ى مردم كوفه باید بیایند و شهادت بدهند كه كافرند و از كفرِ خودشان توبه كنند؛ هركس بگوید نه، گردنش زده مى‏شود! با ترك امر به معروف و نهى از منكر، مردم این‏گونه دچار ظلمهاى عجیب و غریب و استثنایى و غیر‌قابل توصیف و تشریح شدند. وقتى‏كه امر به معروف و نهى از منكر نشود و در جامعه خلاف‏كارى، دزدى، تقلّب و خیانت رایج گردد و بتدریج جزو فرهنگ جامعه شود، زمینه براى روى كار آمدن آدم‏هاى ناباب فراهم خواهد شد.»

از بیانات رهبری می‌توان چنین استنباط کرد که خودداری از انجام فریضه امر به معروف و نهی منکر در گام نخست منجر به فساد و تباهی جامعه و به تبع آن فساد حکومت یا بر سر کار آمدن افراد فاسد منجر می‌گردد و این موضوع را در خطبه‏هاى نماز جمعه 19/3/74 با این بیان تشرح می‌کنند: «دو نوع انحراف داریم. یك‏وقت مردم فاسد مى‏شوند- خیلى وقتها چنین چیزى پیش مى‏آید- اما احكام اسلامى از بین نمى‏رود؛ لیكن یك‏وقت مردم كه فاسد مى‏شوند، حكومتها هم فاسد مى‏شوند، علما و گویندگان دین هم فاسد مى‏شوند! از آدم‏هاى فاسد، اصلًا دین صحیح صادر نمى‏شود. قرآن و حقایق را تحریف مى‏كنند؛ خوب‏ها را بد، بدها را خوب، منكر را معروف و معروف را منكر مى‏كنند! خطّى را كه اسلام- مثلًا- به این سمت كشیده است، صد و هشتاد درجه به سمت دیگر عوض مى‏كنند! اگر جامعه و نظام اسلامى به چنین چیزى دچار شد، تكلیف چیست؟

طبیعی است که در چنین جامعه‌ای بی‌دینی و انکار خدا در ردیف حقوق فردی قرار خواهد گرفت، دروغگویی جنبه شوخی و تفریح پیدا خواهد کرد، رانت‌خواریِ مسئولین یک حق قانونی جلوه داده خواهد شد، از رشوه به عنوان حق مشارکت، پول چای، شیرینی و امثال آن نام ‌برده خواهد شد، کم‌کاری و کم‌فروشی در کسب و کار به یک امر عادی تبدیل می‌گردد، نداشتن دوست دختر برای پسران و نداشتن دوست پسر برای دختران عقب‌ماندگی تلقی می‌شود و تعرض به حریم زنان و دختران در جامعه مورد بی‌تفاوتی رهگذران قرار می‌گیرد.

ایشان در جمع فرماندهان، مسئولان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و نیروى انتظامى و جمعى از جانبازان انقلاب اسلامى در تاریخ 5/10/74، در این رابطه یادآوری می‌کنند که: «یكى از مسائلى كه عامل اصلى چنین قضیه‏اى [ناهنجاری‌های اجتماعی] شد، این بود كه رواج دنیاطلبى و فساد و فحشا، غیرت دینى و حسّاسیتِ مسئولیت ایمانى را گرفت. اینكه ما روى مسأله‏ى فساد و فحشا و مبارزه و نهى از منكر و این چیزها تكیه مى‏كنیم، یك علّت عمده‏اش این است كه جامعه را تخدیر مى‏كند. همان مدینه‏اى كه اوّلین پایگاه تشكیل حكومت اسلامى بود، بعد از اندك مدّتى به مركز بهترین موسیقى‏دانان و آوازخوانان و معروف‏ترین رقّاصان تبدیل شد؛ تا جایى كه وقتى در دربار شام مى‏خواستند بهترین مغنّیان را خبر كنند، از مدینه آوازه خوان و نوازنده مى‏آوردند!»

بنابراین از نظر رهبر انقلاب؛ اجتناب از امر به معروف و نهی از منکر عوارض و پیامدهای زیر را به همراه دارد:

1.       منکرات ترویج یافته و افراد جامعه فاسد می‌شوند.

2.      مردم كه فاسد مى‏شوند، حكومت‌ها هم فاسد مى‏شوند.

3.     در نتیجه علما و گویندگان دین هم فاسد مى‏شوند.

4.     از آدم‏هاى فاسد، اصلًا دین صحیح صادر نمى‏شود. قرآن و حقایق را تحریف مى‏كنند.

5.     خوب‏ها را بد، بدها را خوب، منكر را معروف و معروف را منكر مى‏كنند.

6.      زمینه براى روى كار آمدن آدم‏هاى ناباب فراهم خواهد شد.

7.     موجب می‌شود اشرار بر سر كار بیایند و زمام حكومت را در دست بگیرند.

8.     در چنین وضعیتی؛ خدا اشرار و فاسدها و وابسته‏ها را بر مردم مسلّط مى‏كند.

9.      بروز این وضعیت، جامعه را تخدیر مى‏كند و مانع از رشد پیشرفت کشور می‌شود.

10.   در چنین جامعه‌ای خدا دعاى بندگانش را نیز مستجاب نمى‏كند.

ادامه دارد ....................

 منبع:پایگاه بصیرت


.: Weblog Themes By VatanSkin :.