تبلیغات
دعای فرج برترین110 - عیب از مسلمان است، نه قرآن!

عیب از مسلمان است، نه قرآن!

چکیده: اگر شخص یا گروهی در مدرسه‌ی اسلام، به هدف فرا گرفتن درس قرآن، نیامده بودند و یا آمدند ولی درس نخواندند یا درس خواندند، ولی به آن عمل نکردند و یا به سفارش پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) عمل نکردند و به یکی از دو راهنما یعنی اهل بیت(علیهم‌السلام)، توجه نکردند و در نتیجه از راهنمایی قرآن کریم هم نتوانستند استفاده کنند و گم‌راه شدند، نمی‌توان گفت... .
قرآن

رهروان ولایت ـ قرآن کریم کتابی است که همه‌ی انسان‌ها را مخاطب قرار داده و همه‌ی آن‌ها را دعوت کرده است، تا راه سعادت و هدایت را بپیمایند و در بیشتر آیات خود مردم را به ایمان به خدا و قیامت و عمل صالح فرا می‌خواند؛ شاید بیشترین همّ و غمّ قرآن این است که اعمال و رفتار مردم را درست كرده و اخلاق را در جامعه حاکم کند.

 مدرسه‌ی اسلام با کتاب قرآن:
 دین اسلام مانند یک مدرسه و مکتب‌خانه‌ای بسیار بززگ است که درس قرآن در آن خوانده می‌شود و شاگردان بسیاری دارد و هنگامی‌که در این مدرسه ثبت نام می‌کنند به آن‌ها «مسلمان» گفته می‌شود.
 قرآن هم کتابی است که برای هدایت همه‌ی مردم نازل شده است، همان‌طور که خداوند متعال در معرفی قرآن فرمود: «هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان؛[بقره/185]‏ (و قرآن كتابى است كه) هدایت‌گر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است‏».

 هدایت قرآن، همراه با «اهل بیت» است:
یکی از موارد هدایت قرآن کریم این است که به مسلمانان، فرمود: «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ؛[حشر/7] آن‌چه را رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) براى شما آورده بگیرید (و اجرا كنید)» و پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به مسلمانان، سفارش فرمود که: «ای مردم! همانا من دو بسیار گران‌بها در میان شما می‌گذارم٫ کتاب خدا (قرآن) و عترت و اهل‌بیتم را (ائمه علیهم‌السلام) پس اگر به این‌دو چنگ زنید، هرگز گم‌راه نخواهید شد؛ زیرا خداوند لطیف که از همه‌ چیز خبر دارد، به من خبر داد که این‌ دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند، تا آن‌که کنار حوض کوثر بر من وارد شوند».[2]

 پس در کنار کتاب خداوند باید از راهنمایی معصومین(علیهم‌السلام) هم بهره‌مند شویم زیرا آن‌ها،‌ قرآن را تفسیر می‌کنند و بعضی چیز‌ها از قرآن را که درکش برای ما مشکل است، برایمان بیان می‌کنند، تا راه مستقیم الهی را به خوبی، ادامه دهیم و گم‌راه نشویم.

 شاگردان مدرسه‌ی اسلام، متفاوت هستند:
 اما در این مدرسه، دانش‌آموزان خوب و درس‌‌خوان‌، خیلی کم هستند و بسیاری از دانش‌آموزان آن، از راهنمایی‌های این کتاب الهی (قرآن کریم) استفاده نمی‌کنند.
 بعضی از آن‌ها اصلاً به هدف درس خواندن به این مدرسه نیامده‌اند و برای خراب‌کاری، ثبت نام کرده‌اند كه به آن‌ها «منافق» گفته می‌شود (منافق كسى است كه در باطن كافر و در ظاهر مسلمان است [3])

بعضی دیگر از افراد مدرسه‌ی اسلام، از اسلام و قرآن خبری ندارند، امّا خود را اسلام‌شناس و عمل‌کننده به اسلام و قرآن، جلوه می‌دهند و بعضی دیگر، اسلام و قرآن را می‌شناسند امّا (به سبب فریب‌خوردگی و هدف‌های دنیوی) دانسته‌هایشان را زیر پا می‌گذارند و به ‌آن عمل نمی‌کنند و این دو گروه، کسانی هستند که امام علی(علیه‌السلام) در مورد آن‌ها فرمود: «قَصَمَ ظَهْرِی رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ هَذَا یُضِلُّ النَّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذَا یَدْعُوهُمْ إِلَى جَهِلِهِ بِتَنَسُّكِهِ؛[4] «مُتَهَتِّكٌ» یعنی: کسی که از رسوا شدن،‌ باکی ندارد [5] و مُتَنَسِّك یعنی: کسی که به زهد و عبادت، پرداخته‌ [6] پس معنای روایت این است: پشت من‌را دو مرد (دو گروه) شکستند، یكى عالم پرده‌دری که از رسوایی باکی ندارد و دیگر جاهل و نادانى كه به زهد و عبادت، مشغول است، زیرا آن عالم، به جهت پرده‌درى و رعایت نکردن احکام الهی، مردم را از علم خود منحرف می‌کند و آن جاهل، با عبادتش، مردم را به جهل خود، دعوت می‌كند».

 پس با توجه به آنچه ذکر شد، اگر شخص یا گروهی در مدرسه‌ی اسلام، به هدف فرا گرفتن درس قرآن، نیامده بودند و یا آمدند ولی درس نخواندند یا درس خواندند، ولی به آن عمل نکردند و یا به سفارش پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) عمل نکردند و به یکی از دو راهنما یعنی اهل بیت(علیهم‌السلام)، توجه نکردند و در نتیجه از راهنمایی قرآن کریم هم نتوانستند استفاده کنند و گم‌راه شدند، نمی‌توان گفت که قرآن کریم عیبی دارد که این مسلمانان، گم‌راه شدند و یا به گروه‌های مختلف یا مخالف در آمدند.

 -------------------------------------------
 پی‌نوشت:
 [1]. مثلا: بقره/21 و 168 - نساء/1 و 170 و 174 - اعراف/158 - یونس/23 و 57 و 104 و 108 - و ...
 [2]. یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی فَتَمَسَّكُوا بِهِمَا لَا تَضِلُّوا فَإِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ أَخْبَرَنِی وَ عَهِدَ إِلَیَّ أَنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛«الإحتجاج على أهل اللجاج(ناشر: مرتضی)، ج‏1، ص149»
 [3]. قاموس قرآن(ناشر: دارالکتب الاسلامیة)،‌ ج7، ص98
 [4]. معدن الجواهر(ناشر: مرتضوی)، ص: 26
 [5]. فرهنگ ابجدى، ص780
 [6]. همان، ص265

.: Weblog Themes By VatanSkin :.