تبلیغات
دعای فرج برترین110 - آسیب شناسی انتخابات در گفتگو با یک نویسنده و کارشناسی سیاسی



بهتر است نهاد برگزار کننده انتخابات یک نهاد مستقل و بی طرف باشد/انتخابات شورا و ریاست جمهوری نباید همزمان برگزار شود/باید در تایید صلاحیت داوطلبان شورا نظارت دقیق تری شود




به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ، به نقل از آوای ماغر ، کریم افتخاری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه خبری به بیان دیدگاه های خود در زمینه راهکارهای برگزاری سالم انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا پرداخت.

دبیرسیاسی اسبق خانه دانشجوی تهران گفت: بهتر است نهاد برگزار کننده انتخابات یک نهاد مستقل و بی طرف باشد.
کریم افتخاری،کارشناس ارشد علوم سیاسی، استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و  نویسنده  کتاب پرطرفدار احزاب، تشکلها و جریان های سیاسی ایرانِ امروز ,در دانشگاه های معتبر کشور است که در این مصاحبه به سوالات خبرنگار آوای ماغر پاسخ داد.

آوی ماغر-در خصوص مفهوم دموکراسی دینی و  انتخابات  چه دیدگاهی دارید ؟

مردم سالاری دینی به تعبییراندیشمندان اسلامی  یعنی  حاکمیت مستقیم و غیر مستقیم مردم بر سرنوشت خویش در جامعه با توجه به  عناصر  توحید، نبوت و  عدالت و در نهایت رعایت شئونات  اخلاقی در جامعه هست  .

آوی ماغر-نظرتان در خصوص مردم سالاری  دینی و نقش انقلاب اسلامی در این مردم سالاری دینی چیست ؟

مفهوم مردم سالاری دینی در جهان برای اولین بار در ایران  به کار رفت  و جمهوری اسلامی مبدا این مفهوم براساس دیدگاه امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی  که((فرمودند میزان رای ملت  است)) اولین بار در ایران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ اجرایی شد .این مفهوم با مفهوم غربی آن تفاوت دارد .

آوی ماغر-تفاوت مردم سالاری دینی با غربی در چیست؟

در مفهوم مردسالاری دینی  این استنباط می شود که دین با ساز و کار و مکانیزم هایی که دارد می تواند در کنار سیاست به اداره حکومت در جامعه بپردازد و دین و سیاست طی 38 سال اخیر در ایران نقش بارزی را در کنارهم ایفا نمودند، طوری که اندیشمندان و سیاسیون شرق و غرب براین موضع اعتراف کردند . اما در تعریف غربی  دین نمی تواند در کنار سیاست قرار گیرد در عین حال در تمامی حکومت های سکولار و سکولار غربی  این موضوع در حد شعار باقی مانده  است .

آوی ماغر-شاخصه های اصلی یک انتخابات سالم چیست ؟

مهمترین شاخصه  اصلی  مُر قانون می باشد.  وقتی از یک انتخابات سالم حرف می زنیم که برای مجریان انتخابات  منافع جمعی بر منافع شخصی برتری داشته باشد ؛بنابراین  باید قانون گرایی فعالان و مجریان انتخاباتی و حاکمیت اخلاق در تمام شئونات جامعه و رقابت سالم در چارچوب قانون و اسلام باشد .

آوی ماغر-نقش فرمانداران به عنوان مجریان اصلی انتخابات در سراسر کشور در انتخابات سالم را چگونه ارزیابی می کنید ؟

 مسئولان کشور بخصوص فرمانداران و بخشداران  که بار اصلی برگزاری انتخابات را برعهده دارند  نقشی اساسی ، بارز و پررنگ دارند  . در عین حال که نقش اصلی در انتخابات را وزارت کشور برعهده دارد اما بار اصلی و درگیر شدن با انتخابات با فرمانداران وبخشداران است . در این بین وظیه آنها کلیدی است ؛چون آنها هستند که باید از حق الناس دفاع کنند،آنها هستند که باید با برگزاری انتخاباتی سالم روحیه امید به آینده و نظام را دل مردم زنده کنند.


آوی ماغر-اگر مسئولان اجرایی در انتخابات به مُر قانون عمل نکنند، چه می شود؟

 چنانچه استانداران، فرمانداران و بخشداران براساس مر قانون حرکت نکنند و منافع حزب و جناح و باند و قوم و قبیله  را بر منافع مردم ترجیح دهند، نمی توان شاهد انتخاباتی سالم بود و وزرات کشور نباید تریبونی جریانی خاص باشد. اگر وزرات کشور و استانداران و فرماندارن و بخشدارن  تریبون جریانی خاص در انتخابات نباشد و هیات اجرایی در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را براساس سلیقه جریان خاص انتخاب کنند،  نمی توانند در دل مردم نشاط و امید ایجاد نمایند .بنابراین زمانی می توان از انتخابات سالم حرف زد که مجری و برگزار کننده انتخابات بی طرف باشد،در غیر این صورت امکان برگزاری انتخابات سالم وجود ندارد.

آوی ماغر-منظور شما از رعایت بی طرفی چیست ؟

منظور از بی طرفی این است که فرمانداران وبخشداران  از یک طرف باید با بی‌طرفی کامل مجری امر انتخابات باشند و از دخالت مستقیم خود و نهادهای مختلف در آن جلوگیری کنند و از سوی دیگر آنقدر از اقتدار لازم برخوردار باشند که آنچه از رای‌دهندگان به صندوق ریخته می‌شود به نحو سالم شمارش شده و آنچه از صندوق بیرون بیاید که توسط مردم گزینش شده است. در واقع این وظایف اجرایی انتخابات که به عنوان حق الناس از سوی مقام معظم رهبری هم بیان شده، باید به صورت امانتدارانه اعلام شود.

آوی ماغر-اگر مسئولی به نفع یک تشکیلات خاص سوء استفاده کند، چه می شود؟

اگر فرمانداران به نفع یک تشکیلات باشند و یا توانایی برای جلوگیری از دخالت افراد غیرمسئول در انتخابات را نداشته باشند، دخالت‌های غیرقانونی را پیش‌بینی نکنند و گرایش و نظرات سیاسی شخصی خود را در چیدمان هیات اجرایی اعمال کنند، انتخابات ناسالم و مخدوشی را شاهد خواهیم بود.

آوی ماغر-آیا هر انتخابات سالم به معنای انتخابات عادلانه هست؟

خیر. هر‌انتخابات سالم را نمی توان به  معنای انتخابات عادلانه تصور نمود زیرا ممکن است آن ساز و کارصحیح برگزاری  انتخابات را  لازم را نداشته باشد یعنی در راستای قانون حرکت ننموده باشد و حقوق شهروندی در آن رعایت نشده باشد یا  شهروندان به شکل آزادانه و بدون تطمیع و ترس از صاحبان قدرت و ثروت  آزادانه رای نداده و تخلف و تقلب و تجاوز به حقوق دیگران به اشکال مختلف و در نهایت دستبرد به آرای مردم خدانای نکرده صورت گیرد ، در عین حال باید برای همه افراد جامعه با ظرفیت های مختلف  فرصت برابر فراهم شود  که برای بقیه نامزدها فراهم شده است .

آوی ماغر-دخالت نهادها در انتخابات را چگونه در راستای یک انتخابات سالم می دانید ؟

به نظر بنده دخالت یک لفظ غیر قابل تحمل است و اگر دخالت باشد، انتخابات معنا ندارد   ؛ما دو نوع نهاد انتخاباتی  داریم : نهادهای تصیم گیرو تصمیم ساز و نهادهای مجری  برگزاری انتخابات. هر زمان  نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز و نهادهای مجری برگزاری انتخابات به شکل غیر معمول و غیر قانونی در برگزاری  روند انتخابات دخالت نمودند و سیاست غیر قانونی خود را  اعمال نمودند،  نمی توان از انتخابات سالم صحبت کرد .یکی از کارکردهای نهاد ها فارغ از هر گونه گرایش سیاسی رسیدگی  به شکایت‌های انتخاباتی است  تا  از هر‌جهت سلامت انتخابات تضمین شود یا برخورد جدی با عناصر مخل، فارغ از هر گونه پست و مقام و رفیق بازی و جناح گرایی  است  تا بگوییم انتخابات عادلانه بود .

آوی ماغر-چه عواملی روند برگزاری انتخابات را از مسیر اصلی دور می کند ؟

 مهمترین عامل در انحراف انتخابات، دخالت مسئولان و سلیقه ای عمل کردن وزارت کشور و به تبع آن، تمایل هیات اجرایی به پیروزی جریان خاص در انتخابات است  که مهمترین عامل آن بی تقوایی، عدم تخصص و تعهد افراد نسبت به وظیفه ذاتی خویش است و متاسفانه در انتخابات کشورمان در برخی موارد  مشاهده شده است .

تقلب، تخلف، دخالت مسئولان برگزار کننده انتخابات در روند انتخابات و نظیر اینهاست که انتخابات را از مسیر اصلی‌ منحرف میکند، باعث نا امیدی در مردم می شود و مردم احساس می کنند انتخابات فرمایشی شده است و نقشی در تعیین سرنوشت خویش ندارند .

 آوی ماغر-به نظر شما آسیب ها و پاشنه آشیل انتخابات  ایران چیست و از لحاظ نظری و عملی چه راهکاری پیشنهاد می دهید ؟

یکی از مکانیزم های برگزاری انتخابات این است که آنچه در قانون آمده، اجرا شود و اگر اجرا نشود این اولین آسیب است  و به قول شاعر خشت اول که نهد معمار کج ،تا ثریا می رود دیوار کج . بنابراین باید موشکافی شود که اگر در روند انتخابات سستی صورت گرفت، ببینیم آیا دیوار را از اول کج گذاشتیم یا حوادث غیر مترقبه دیگر باعث کجی دیوار شد .

آوی ماغر-آیا فکر می کنید که ممکن است خلاء های قانونی در روند برگزاری انتخابات وجود داشته باشد؟

قانون یک قرارداد اجتماعی است که مردم میان خود یا مستقیم و یا بوسیله نمایندگان خود  منعقد می کنند و هیچ قانونی بی عیب نیست ؛اگر قانون برگزاری انتخابات عیب دارد، خود وکلای ملت فارغ از باندهای ثروت و قدرت عیب یابی کنند .

آوی ماغر-به نظر شما آیا وزارت کشور که خود جزئی از دولت است،  می تواند نهادی بی طرف در برگزاری انتخابات باشد ؟

حقوق شهروندی مفهوم جالبی است. رعایت حقوق شهروندی یعنی رعایت حق الناس و رعایت حقوق مردم در تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی  ؛بنابراین اگرمسئولان و مردم متقابلا بر اساس مر قانون عمل نمایند و اهداف و وظایف خود را از حالت  شعاری خارج نمایند، می توان از انتخابات سالم و عادلانه حرف زد اما اگر وزارت کشور تریبون جریان و جناح خاصی باشد، هر گز نمی توان از انتخابات سالم حرف زد .

آوی ماغر-پیشنهاد شما در خصوص برگزاری انتخابات و نهاد برگزار کنند چیست ؟

به نظر می رسد بهتر است نهادی مانند شورای نگهبان به شکل مستقل مجری برگزاری انتخابات باشد تا شائبه تخلف و تقلب نباشد و یا شائبه تقلب و تخلف به حداقل ممکن برسد .

آوی ماغر-نظرشما در خصوص برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری چیست؟

یکی از اهداف همزمانی برگزاری انتخابات صرفه جویی در وقت و زمان و هزینه ها و در خلال آن حضور پر شور مردم پای صندوق رای  می باشد اما به نظر می رسد ایده برگزاری همزمان انتخابات شورا و ریاست جمهوری ایده خوبی نیست و یکی از عوامل تخلفات و تقلب در انتخابات شورا تعداد زیاد اعضای هیات اجرایی شورا و ریاست جمهوری برروی یک صندوق رای است . میانگین 11تا 12نفر اعم از کاربر تا منشی ،مسئول اجرایی، نظارت ،بازرس و نمایندگان  فرماندارو بخشدار  در هر صندوق وجود دارد که این شلوغی خود یک آسیب اساسی است و به نظر بنده باید انتخابات شورا و ریاست جمهوری از هم جدا شوند .    

آوی ماغر-وظایف و اهداف تشکیل شورای اسلامی چیست؟

وظیفه شورا پیگیری برنامه های اجتماعی ، عمرانی و مشکلات شهر وروستاست که از اهداف خود خیلی دور شده است اما متاسفانه  در کشور ما  در بسیاری از موارد شورا از اهداف اصلی خود دور شده است .
آوی ماغر-دلیلی که احساس می کنید شوراها دربسیاری از موارد از  اهداف خود دور شده، چیست ؟

 دلیل اصلی آن به خصوص در شهرستانها مسائل قومی و در تهران شورا دست سیاست بازان و سیاسیون افتاده است .مگر یک  عضو شورا ماهانه چه میزان حقوق می گیرد؟ در کلان شهری مثل تهران ماهانه 5میلیون تومان، یعنی در سال 60میلیون و در یک دوره 4 ساله 240میلیون تومان .

آوی ماغر-راهکار خروج شوراها از این وضعیت چیست؟

شورا را باید از نفوذ باندهای قدرت و ثروت ونفوذ نظام لیبرال سرمایه داری غرب حفظ کنیم و براساس همان آیه سوره مقدس شورا در  قرآن که می فرماید : ((و امرهم شورا بینهم و شاورهم ....))حرکت کنیم نه براساس مشورت با باندهای ثروت و قدرت . بنابراین دیدگاه قرآنی شورا با این تعارف سنخیتی ندارد و ما نباید  شورا را فقط برای استفاده از آن جهت تسهیل رانت های اقتصادی و....تعریف نماییم، این انحراف است و دودش به چشم مردم می رود .

آوی ماغر-نظر شما در مورد مراحل تایید صلاحیت یک متقاضی نام نویسی در انتخابات شوراها چیست؟

یک موضوع مهم این است که کمترین نظارت  بر روی نامزدهای ثبت نامی شوراهای اسلام صورت می گیرد. این ضعف در ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری هم وجود دارد. باید نامزدهای شورا از فیلترهای لازم مانند نامزدهای مجلس عبور کنند، استعلام از دادگستری و اطلاعات خیلی مهم است چرا که قرار است سرنوشت شهر و روستا به این افراد سپرده شود.

آوی ماغر-چه کسانی را شایسته ورود به شوراها می دانید؟

نامزد شورا به خصوص شورای شهر باید از تجربه مدیریتی و تعهد و تخصص لازم برخوردار باشد. برخی از نامزد شوراها فقط شورا را در حد اسم می دانند و از کمترین آگاهی لازم در خصوص شرح وظایف شورا برخوردارند .حتی اگر از آنها سوال شود کمیسیون  ماده 77 یا ماده 100یعنی چه، نمی دانند ؟

آوی ماغر-پیشنهاد شما در خصوص انتخاب شهرداران  چیست ؟

هر چند حکم شهرداران در استان ها را استاندار و در تهران وزیر کشور با معرفی شورا ها  ابلاغ می کند اما به نظر می رسد با توجه به مشکلات اجتماعی، سیاسی و قومیتی که در این خصوص وجود دارد، اگر مجلس  انتخاب شهردار از حیطه وظایف شورا خارج نماید، خیلی از مشکلات حل می شود و بهتر است شورا فقط ناظر با اعمال و رفتار شهردارباشد یا شهردار باید از فیلترهای لازم عبور کند تا بگوییم یک شهردار ایده آل است .
یک موضع خیلی ذهن بنده را به خود مشغول کرده است این حق الزحمه ویا به قولی حق جلسات شوراهای شهر هست .

آیا تا حالا به این موضوع فکر کرده ایم شوراها چه هزینه ای برای کشور دارند ؟!
در کشور 1148شهر بزرگ و کوچک داریم اعضای شورا از 5 نفر تا 21 نفر(تهران) هستند اگر به طور متوسط تعداد اعضای شوراها 7نفر باشند. در حدود 8هزار نفر متوسط بین 600هزار تومان تا 5 میلیون تومان حقوق  در ماه  به عنوان حق جلسات دریافت می کنند .بدون هزینه های  حانبی دیگر  (پول آب و برق گازوسرویس ومکان  و...)که در هر سال فقط حقوق آنها بالغ بر 130میلیارد تومان می شود و در طو ل 4 سال مبلغی  در حدود صدها میلیارد تومان یعنی بودجه  عمرانی چند شهر ستان ؟!‌ببینید چه هزینه ای شوراها بر کشور دارند ؟!
انشاء الله تدابیر وسازو کار جدید برای اعضای شوراها و نهاد شورا  توسط نهادی تصمیم ساز و تصمیم گیرد اندیشیده شود .تا شورا بالندگی لازم را داشته باشد .قانون شوراها نیاز به بازبینی جدی دارد نباید نهاد شورا به شکلی باشد که هر کس بتواند وارد آن شود تعهد و تخصص و خوش سابقگی ومردمداری و دوری از باندهای ثروت و قدرت و دوری از رانت می تواند به شورای ایده آل فکر کرد

از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید، متشکرم.

بنده هم از جنابعالی به عنوان اصحاب رسانه تشکر می کنم.



طبقه بندی: سیاسی،
برچسب ها: شوراْ انتخاباتْْ قانون ْ آوای ماغر ْ برترین110،

تاریخ : پنجشنبه 25 خرداد 1396 | 10:29 ق.ظ | نویسنده : کریم افتخاری | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.